“En Degerli Marka”, “En Iyi Marka” Midir?

Best Global Brands 2012

Best Global Brands 2012

Dunyanin bilinen en buyuk ve onemli marka danismanlik ajanslarindan biri olan Interbrand, her yil oldugu gibi bu yil da “100 Best Global Brands (100 En Iyi Kuresel Markalari)” secti. Bu yilki arastirma raporunu ise Turkiye’de yapmis olduklari bir toplantiyla acikladilar. Interbrand’in internet sitesinde ve bircok diger ilgili haberlerde arastirmanin nasil yapildigi ve rapor sonuclarinin analizi konusunda bilgi mevcut. O yuzden bu konulara ben yazimda girmeyecegim.

Benim bu yaziyi yazma nedenim ise arastirma raporunun basligi: 100 Best Global Brands. Rapor, Interbrand tarafindan dunyanin “En Iyi 100 Kuresel Markalari” olarak sunuluyor.

Interbrand’in bu kapsamli arastirmasinin metodolojisine baktigimizda 3 ana arastirma alaninin oldugunu goruyoruz. Bunlar:

  • Markali urun ve hizmetlerin finansal performansi
  • Markanin musteri alim karar surecindeki rolu
  • Markanin gucu

Bu her uc ana arastirma alani da kendi icinde bircok alt arastirma etkenlerini barindiriyor. Sonucta da her marka icin bir “rakam” ya da “deger” ortaya cikiyor. Ornegin, listenin ilk 3 sirasindaki Coca-Cola, Apple ve IBM markalarinin degeri sirasiyla $77.8 milyar, $76.6 milyar ve $75.5 milyar olarak bulunmus. Sunu soyleyebiliriz ki bu arastirma belki de bu amac icin yapilan en kapsamli arastirma.

ANCAK; peki gercekten de bu markalar “en iyi” markalar mi? “En iyi” gercekten olculebilir mi? Ya da olcumu yapilabilen tum etkenler markanin “en iyi” olmasina yeterli mi?

Brand

Brand

Interbrand kendi sitesindeki arastirma metodolojisi sayfasinda yer alan videoda bile hep “brand value”dan yani “marka degeri”nden bahsediyor. Hatta bazi haber ve diger siteler de bu haberi “En Degerli Kuresel Markalar” olarak veriyorlar ki bence de daha dogru bir kullanim.

Ben, bir markanin “en iyi” olmasini saglayan olculebilen ya da olculemeyen  daha baska etkenler de oldugunu dusunuyorum. Ornegin brand essence, brand experience, brand tone of voice, vb. diger marka etkenlerinin yani sira markanin sosyal sorumluluk projelerindeki yeri, ne kadar “yesil” bir marka oldugu, marka icin calisanlara sunulanlar vb. gibi.

Ozetle “en iyi” olculebilmesi zor olan soyut etkenleri de iceren bir kavram. Iste bu yuzden bence bu liste “Best” Global Brands degil. Bu “Most Valuable” Global Brands listesi yani “En Degerli” Kuresel Markalar listesi.

Sevgiler,

Serkan Unal

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s