Serkan’in Cilgin Projesi

Istanbul denildiginde benim aklima “Sentez” kelimesi geliyor. Cunku bence Istanbul, “dogu ile bati medeniyetlerinin birer sentezi” durumunda ve Istanbul markasinin konumlandirilmasi bu olmalidir. Kendinize bir sorun: Istanbul’a  gelen yabanci turistin beklentisi ne olabilir? Eger ki turist batidan geliyorsa “dogu medeniyetini guvenli bir sekilde yasamak” iken dogudan gelen yabanci turistin beklentisi ise “bati medeniyetini yasamak”. Yani marka konumlandirmasina paralel bir musteri beklentisi.

Aslinda sehir pazarlamasi (city marketing) dunyada cok onem verilmeye baslanan kapsamli ve detayli bir konudur. Benim de cok ilgimi ceken sadece turizm fuarlarina katilmak, kalkinma planlari hazirlamak olmayip profesyonel marka yonetim ekibi ve isi gerektiren pazarlamanin bir kolu. City Marketing ve Marka Sehri Istanbul hakkinda baska yazilarimda daha detayli yazmak istiyorum.

Bu yazimda sizlere bir fikrimden bahsedecegim: “Serkan’in Cilgin Projesi”

Sizce dunya marka sehirlerinde olmayip Istanbul’da olan ozellik nedir? Bence “Istanbul’un hem Asya hem de Avrupa kitalarinda bulunmasi”. Iste yukarida bahsettigim “sentez” konumlandirmama da tam uyan bir ozellik aslinda.

Peki baska bir soru: Istanbul’a ait olan bu nadide ozellikten biz ne kadar yararlaniyoruz? Ne yazik ki olmasi gerekenden cok az.

Dunyada iki kita uzerinde yer alan sayili sehir var. Hatta iki kitanin sehrin ortasindan bir bogaz, akarsu, vadi gibi dogal yolla ayrildigi sadece birkac sehir var.

Iste bu ozelligimizden maksimumda faydalanacagimiz bir proje fikri: “Bogazda sadece yayalarin gecebilecegi bir kopru”

Aslinda bu proje ilk aklima geldigimde “Serkan, sacmalama! Bu projeyi ilk sen dusunmus olamazsin! Bu zamana kadar bu proje illa ki dusunulmus, planlanmistir ama hala hayata gecirilemedigine gore demek ki yapilamiyor” diye dusundum. Hatta internetten konuyla ilgili arastirirken 2007 yilinda Istanbul Belediye Baskani Kadir Topbas’in gazetelere boyle bir projeden bahsettigini gordum. Proje aslinda sadece yayalarin gecebilecegi bir kopru projesi olmayip mevcuttaki koprunun yayalara acilmasi projesiymis ve Bayindirlik ve Iskan Bakanligi’ndan bu konuda izin beklenildigi soylenmis. Bu haberin uzerinden yaklasik 6 yil gecti ama konuyla ilgili bir gelisme olmamis. Hatta sunu da belirtelim Bayindirlik ve Iskan Bakanligi bile kaldirildi 🙂

Bugun dunya uzerinde bu tarz ozellige sahip sehirlerin hepsi daha cok turist cekmek, marka sehrin bilinirligini artirmak ve en nihayetinde bundan para kazanmak icin ellerinden geleni yapiyorlar. Iste birkac ornek:

  • Londra – Greenwich
    • Ozelligi: 0˚ meridyenin buradan gecmesi
    • Greenwich’te bir gozlem evi var. Ayrica bir muze ve 0˚ meridyenini temsil eden bir cizgi.
    • Insanlar bir ayagini cizginin bir tarafina, diger ayagini da cizginin diger tarafina koyup “dunyanin dogu ve batisini ortaladiklarini” fotograflayip, sertifika aliyorlar.
    • Tabi ki buraya giris ve sertifika parali.
London - Greenwich

London – Greenwich

  • Portekiz – Cabo Da Roca
    • Ozelligi: Avrupa’nin en bati ucu
    • Burada bir deniz feneri ve turistlerin fotograf cekmesi icin bir alan var.
    • Turistlere ayrica para karsiliginda Avrupa’nin en bati ucunda bulunduklarina dair bir sertifika da veriliyor.
Portekiz – Cabo Da Roca

Portekiz – Cabo Da Roca

  • Endonezya – Pontianak
    • Ozelligi: Dunyanin tam ortasindan gectigi farz edilen ekvator cizgisi uzerinde olmasi
    • Bir anit ve insanlarin fotograf cekebilecegi bir alan var
    • Turistlere para karsiliginda “Ekvator cizgisini gectiklerine dair bir sertifika veriliyor.
Endonezya – Pontianak

Endonezya – Pontianak

  • Guney Afrika – Umit Burnu
    • Ozelligi: Afrika kitasinin en guney ucu
    • Insanlar tabelanin onunde fotograf cekiliyor.
    • Turistlere para karsiliginda Afrika kitasinin en guney ucunda bulunduklarina dair sertifika veriliyor.
Guney Afrika – Umit Burnu

Guney Afrika – Umit Burnu

Simdi Istanbul Bogazi’nda sadece yayalarin gecebilecegi bir kopru dusunun. Ince uzun bir kopru. Tam ortasi daha genis olan Greenwich’teki gibi bir cizginin oldugu bir kopru. Insanlar boylece “hem Avrupa’da hem de Asya’da olduklarini” fotograflayabilirler de. Ayrica yukarida bahsettigim yerlerde de verilenler gibi sertifikalar da verilebilir. Hatta koprunun icinde turistlerin Turk kahvesi, cayi icip, Turk lokumu yiyebildikleri geleneksel sekilde dizayn edilmis kahvehaneler; Istanbul ve Turk kulturu temali seyler satan hediyelik esyacilar…

“Serkan, bu fikir illa ki dusunulmustur ama bu zamana kadar yapilmadigina gore demek ki yapilamiyor!” Ben teknolojinin ve insaat sektorunun bu kadar ilerledigi bir donemde boyle bir projenin yapilabilmesinin mumkun olabilecegini tahmin ediyorum.

“Ama Serkan, peki insanlar intihar ederlerse?” Bu kopru pekala kapali bir cam tup seklinde yapilabilir.

“Eee peki, Bogaz’in o muhtesem goruntusunu kirletecek!” Dogaya en az zarar verecek sekilde ve Bogaz’in goruntusunu bozmayacak bir mimaride yapilabilir.

“Serkan, cok para gider ama bu projeye!” Kopruye giris parali yapilip buradaki kahvehane, hediyelik esya, sertifika, vb seylerden elde edilecek gelir orta ve uzun vadede projenin maliyetini amorti edecektir.

Tum bunlarin disinda boyle bir proje Istanbul markasinin bilinirligini artirip cok daha fazla turist cekmesini saglayacaktir.

Iste “Serkan’in Cilgin Projesi” kisaca bu 🙂 Siz ne dusunuyorsunuz?

Sevgiler,

Serkan

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s